תוסף חומצת אמינו BCAA: דירוג 6 הטובים ביותר בשנת 2024 [מדריך קניה]

ריטה פסחוב

מאת: ריטה פסחוב | בריאות ואיכות חיים

תוסף ה BCAA המומלץ ביותר לספורטאים הוא התוסף של RSP Nutrition‏.

לאחר מחקר של מספר מקורות מדעיים בנוגע ליעילותן ותפקידן של חומצות האמינו המסועפות בקרב ספורטאים, וניתוח ביקורות משתמשים מאומתים אודות תוספי BCAA השונים שנמכרים בשוק. זאת הסקירה שלי לתוסף BCAA מומלץ לשנת 2024.

בתור חובבת ספורט שאוהבת לאתגר את הגוף שלי בסגנונות ספורט שונים, לאחר הלידה השנייה התאהבתי בקרוספיט. סגנון ספורט המשלב בין אימוני כוח לבין סיבולת לב ריאה. 

מעבר לאימונים המאתגרים, היה מאתגר לא פחות לבצע פעולות יומיומיות פשוטות בימים שלאחר האימון בעקבות קרעים בשריר ושרירים תפוסים. לכן, החלטתי לחפש פתרונות שיעזרו לי להתאושש מהר יותר בימים שלאחר אימון. 

תוסף חומצות אמינו מסועפות (BCAA) של RSP Nutrition‏  מכיל את 3 חומצות האמינו העיקריות שתורמות לתיקון ובנייה של רקמת שריר. התוסף הזה מכיל את היחס הטוב ביותר של חומצות שנקבע על סמך מחקרים מדעיים. הוא מכיל חומצות אמינו טהורות והוא מגיע בכמוסות נוחות לבליעה.

לא תמיד התוסף הנבחר שלנו יהיה זה שיתאים לכם, ייתכן ותוספים מומלצים אחרים יתאימו לכם יותר מבחינת אופן הנטילה, טעם ומגבלות נוספות הקשורות להעדפות אישיות ולאורח החיים שלכם.

הסקירה הבאה כוללת כמה תוספי BCAA איכותיים ומומלצים שיעזרו לכם למצוא את התוסף הטוב ביותר עבורכם.

אז קדימה לדרך…

ממהרים? הנה 3 תוספי ה- BCAA המומלצים ביותר:

הבחירה שלנו
RSP Nutrition
יחס של 1:1:2
תורם לבניית שריר
מפחית כאבי שרירים
נבדק ע"י גוף צד ג׳
לבדיקת מחיר
תוסף BCAA באבקה
EVLution Nutrition
אבקה למהילה במשקה
יחס של 1:1:2
תורם לבניית מסת שריר
לבדיקת מחיר
BCAA בתוספת ויטמינים
BCAA ENERGY
מכיל תערובת ויטמינים
יחס של 1:1:2
עוזר להתאוששות שרירים
לבדיקת מחיר

הבחירה שלנו: RSP Nutrition

יתרונות

יחס של 1:1:2

נבדק על ידי גוף צד ג׳

תורם לבניית שריר

מפחית כאבי שרירים לאחר אימון

מזרז התאוששות שריר ומשפר ביצועים

כמוסה לבליעה

חסרונות

מנה אחת כוללת 8 כמוסות לבליעה

תוסף חומצות אמינו מסועפות (BCAA) של RSP Nutrition‏ כולל את 3 החומצות העיקריות המשפיעות על סנתוז מוגבר של חלבון לצורך בנייה והתאוששות מהירה יותר של השרירים במהלך אימון ואחריו.

חומצות ה BCAA בצורתן הטהורה תורמות לספיגה טובה יותר בגוף ולכן גם השפעתן על השרירים מהירה מאוד. צריכה של התוסף לפני אימון תבטיח כאב מועט יותר של שרירים תפוסים, מאחר והחומצות מפחיתות פגיעה בשריר, תורמות לתיקון שריר פגוע ומזרזות את תהליך ההתאוששות.

חומצות אמינו מגיעות בריכוז של 1:1:2, זהו הריכוז העיקרי עליו התבצעו מחקרים שונים והוא נמצא כיעיל. חומצת לאוצין נמצאת בריכוז כפול מ 2 החומצות האחרות מאחר והיא משחקת תפקיד כפול כמזרזת סינתזה של חלבונים לצורך בנייה של שרירים ומונעת תהליך פירוק של שרירים.

RSP Nutrition מגיע בכמוסות לבליעה, מה שמאפשר נטילה מהירה ונוחה של התוסף ללא חשש מטעם לוואי או הצורך למהול אותו כל הזמן במשקה כלשהו.

BCAA מומלץ בתוספת גלוטמין: MRM Nutrition

יתרונות

יחס של 1:1:2

מכיל גלוטמין

תורם לבניית שריר

מזרז התאוששות שרירים

מתאים לפעילות ספורט אינטנסיבית

כמוסות לבליעה

חסרונות

גודל כמוסה מעט גדול

BCAA של MRM Nutrition כולל את 3 החומצות העיקריות בתוספת של גלוטמין. גלוטמין היא חומצה המיוצרת בגוף אך היא מנוצלת בקצב מהיר כאשר מדובר בספורט אינטנסיבי, לכן תוספת שלה מאיצה את קצב התאוששות השריר ומונעת פירוק שלו במהלך האימון.

בנוסף, הגלוטמין תורם לתפקוד המערכת החיסונית מאחר והוא משמש כמקור אנרגיה לתאים חיסוניים. הגלוטמין גם מפחית את החשק לצריכת סוכרים ומעודד תזונה בריאה יותר.

התוסף מגיע בכמוסות לבליעה, כאשר המינון המומלץ הוא נטילה של 6 כמוסות ביום.

BCAA עם חותמת איכות לתזונת ספורט: Optimum Nutrition

יתרונות

יחס של 1:1:2

מינון יומי נמוך יחסית

תורם לבניית שריר

עוזר לתיקון והתאוששות שרירים

כמוסות לבליעה

חסרונות

לא מתאים לצמחונים/ טבעונים

התוסף של Optimum Nutrition הוא תוסף הנושא חותמת של Informed Choice. המבצעת בדיקות איכות למוצרי תזונת ספורט. התוכנית מאשרת שהמוצר נבדק באופן קבוע לנוכחות חומרים אסורים.

חומצות האמינו המסועפות אינן מיוצרות בגוף והן נצרכות ממזון. לכן בזמן אימונים אינטנסיביים הן מנוצלות בקצב מהיר על ידי השרירים ויש צורך בחידוש ״המלאי״ על מנת לתקן את השריר ולבנות מסת שריר חדשה.  

ריכוז ה BCAA בכל כמוסה הוא ביחס המומלץ של 1:1:2. כאשר המינון המומלץ הוא נטילה של 2 כמוסות ביום המספקות 1000 מ״ג של חומצות אמינו מסועפות.

תוסף BCAA באבקה: EVLution Nutrition

יתרונות מרכזיים

יחס של 1:1:2

100% חומצות אמינו מסועפות

תורם לבניית מסת שריר

עוזר להתאוששות שרירים

אבקה למהילה במשקה

EVLution Nutrition מכיל 100% חומצות אמינו מסועפות ביחס אופטימלי של 1:1:2. הוא אינו מכיל מרכיבים נוספים והוא מגיע בצורה של אבקה הניתנת למהילה במים, חלב או שייק לבחירתכם. האבקה ללא טעם ולכן מאפשרת שתייה נוחה של משקה לבחירתכם לפני, אחרי ובזמן אימון.

מנה אחת מכילה ריכוז גבוה של 5000 מ״ג של BCAA התורמות לשיקום השרירים, סיבולת שריר מוגברת ולבניית מסת שריר רזה.

תוסף BCAA מומלץ לטבעונים: Kaged BCAA 2:1:1

יתרונות

יחס של 1:1:2

מתאים לטבעונים

נבדק על ידי גוף צד ג׳

תומך במערכת החיסונית

ללא הורמונים ומרכיבים מלאכותיים

אבקה למהילה במשקה

חסרונות

חלק מהמשתמשים מדווחים טעם לוואי

האבקה של Kaged BCAA 2:1:1 עשויה מרכיבים צמחיים בלבד והיא מתאימה גם לטבעונים. היא מתמוססת בקלות במים וניתן למהול אותה בכל סוג משקה אהוב. התוסף נבדק על ידי גוף צד ג׳ מוסמך ואושר לשימוש. הוא אינו מכיל חומרים מזיקים לבריאות או מרכיבים מלאכותיים. 

הוא מכיל חומצות אמינו מסועפות ביחס אופטימלי של 1:1:2. החומצות עוזרות לסנתוז של השרירים לצורך בניית מסת שריר, לתיקון רקמת שריר פגועה ואף למערכת החיסונית. 

באימונים אינטנסיביים נגרמת פגיעה מסוימת במערכת החיסונית, חומצות אמינו תורמות להתאוששות מהירה של התאים החיסוניים ולחזרתם לתפקוד תקין.

תוסף BCAA עם תוספת ויטמינים: BCAA ENERGY

יתרונות

יחס של 1:1:2

מכיל תערובת ויטמינים

טעמים לבחירה

עוזר להתאוששות שרירים

אבקה למהילה במשקה

חסרונות

מכיל חומרי טעם מלאכותיים

BCAA ENERGY מגיע בצורת אבקה למהילה המכילה את חומצות האמינו העיקריות לתיקון ובנייה של שרירים. בנוסף האבקה מכילה תוספת של ויטמין C המשמש כנוגד חמצון התורם למערכת החיסונית, מאריך את חיי התאים ושומר על העור, השיניים וכלי הדם. 

הוא מכיל גם ויטמין B6 ו- B12. ויטמינים אלו מחזקים את המערכת החיסונית ותורמים לבריאות מערכת העצבים ולבנייה של תאי דם אדומים האחראים על הובלת החמצן לכל תאי הגוף ולשרירים. האבקה מגיעה במספר טעמי פירות לבחירה, מה שמאפשר מהילה נוחה במים ויצירת משקה טעים לשתייה.

איך לבחור תוסף BCAA?

במידה ואתם מתכננים להתחיל ליטול תוסף של חומצות אמינו מסועפות, יש כמה דברים חשובים שעליכם לקחת בחשבון על מנת לבצע את הבחירה הנכונה עבורכם.

סוג התוסף 

התוסף מגיע בשני סוגים שונים: כמוסות לבליעה או באבקה למהילה. הכמוסות הן פתרון קל ונוח לבליעה, ניתן לקחת אותן איתכם בתיק ולבלוע בעת הצורך עם שלוק מים. את האבקה לעומת זאת, ניתן למהול במשקאות שונים ולכן אופן הנטילה שלה יכול להתאים לאנשים המתקשים לבלוע כמוסות. מה גם שניתן לחלוטין לשלוט בטעם כאשר בוחרים בתוך מה למהול אותה.

מינון יומי

במידה ובחרתם בכמוסות לבליעה שימו לב מהו המינון בכל כמוסה וכמה כמוסות תצטרכו לבלוע במהלך היום. מנה אחת יכולה להכיל בין 2-8 כמוסות, לעיתים תצטרכו ליטול מספר מנות ביום, מה שיכול להסתכם בכמות גדולה מאוד של כמוסות שתצטרכו לבלוע.

בדיקות של גורם שלישי

מומלץ לבחור בתוסף שעבר בדיקות ואישורים של גורם צד ג׳ מוסמך. בדיקות אלו מאשרות כי המוצר אינו מכיל חומרים מזיקים לבריאות או חומרים האסורים לשימוש. 

מרכיבים נוספים

בחנו מהם המרכיבים הנוספים הנמצאים בתוסף. לעיתים מדובר במרכיבים טובים התורמים לבריאותנו, כמו ויטמינים, פרוביוטיקה וחומצות אמינו נוספות גמו גלוטמין. אך חשוב גם לשים לב למרכיבים שאינם טבעיים כמו ממתיקים מלאכותיים, חומרים משמרים, חומרים כימיים וכו׳.

שאלות נפוצות

להלן מספר שאלות נפוצות בנוגע לצריכה של תוספי BCAA.

איך צריך לקחת BCAA?

את התוסף מומלץ לחלק למספר מנות ביום. את המנות נהוג לקחת בבוקר, לפני אימון, אחרי אימון ובערב לפני השינה. לרוב מחלקים את הצריכה ל 2-3 מנות. חלוקה זאת חשובה מאחר והספיגה של החומצות מהירה מאוד וצריך לאפשר אספקה זמינה לגוף לאורך היום. 

האם עודף של BCAA מסוכן לבריאות?

עודף של חומצות אמינו הוא די נדיר, בעיקר מאחר ומאגרי החומצות מנוצלות במהלך אימון הספורט ואחריו. יחד עם זאת, במקרה של עודף בחומצות אמינו יתכנו תופעות לוואי כמו: חספוס של העור, בחילות, חולשה וכאבי ראש. חשוב לציין כי נושא התופעות לוואי טרם הוכח באופן מחקרי.

האם לכולם כדאי לקחת BCAA? 

כל בני האדם זקוקים לחומצות האמינו, אך מאחר ואנחנו מקבלים אותם ממגוון רחב של מזונות אין לנו באמת צורך לצרוך אותם גם בתוספי תזונה. לעומת זאת, עבור ספורטאים מקצועיים תוספת של חומצות אמינו יכולה לתרום משמעותית לצורך בנייה של שריר, בשלב ההתאוששות והתיקון של השריר ואף לחיזוק המערכת החיסונית שלהם שנפגעת בעקבות טראומה מאימונים בעצימות גבוהה.

תוסף BCAA מומלץ: הבחירה שלנו

תוסף ה BCAA (חומצות אמינו מסועפות) המומלץ הוא התוסף של RSP Nutrition‏.

חומצות האמינו המסועפות הן חומצות שאינן מיוצרות בגוף באופן טבעי ויש צורך לקבל אותן ממקורות חיצוניים כמו מזון. עבור ספורטאים תוספת של חומצות אמינו היא משמעותית מאוד מאחר והשרירים מנצלים את האספקה הקיימת בגוף בזמן האימונים. הגדלת כמות החומצות תעזור להם לשפר ביצועים, לבנות שריר ולהפחית כאבים לאחר אימון כתוצאה מפגיעה של השרירים.

תוספי חומצות האמינו מתאימות למבוגרים מעל גיל 18 ואינן מתאימות לאנשים עם בעיות בריאותיות שונות הנוטלים תרופות באופן קבוע, לנשים בהריון, נשים מניקות או נשים שמנסות להיכנס להריון. טרם השימוש מומלץ מאוד להיוועץ עם הרופא המטפל.

ריטה פסחוב

אמא מסורה ל- 3 והקול המנחה של אתר נוטרי-מאיה

המסע של ריטה החל ברגעים השקטים של האימהות, שם התעמקה בעולם הבריאות כדי להבטיח את הטוב ביותר למשפחתה. אבל ככל שהידע שלה גדל, כך גם גדל החזון שלה.